بلاگ

تجهیزات تهویه مطبوع تجهیزات تولید کننده حرارت سیستم مرکزی، بویلر (بخش دوم)

تجهیزات تهویه مطبوع تجهیزات تولید کننده حرارت سیستم مرکزی، بویلر (بخش دوم)

نویسنده: حامد مصلحی   |   دسته بندی: سیستم تهویه مطبوع   |   تاریخ انتشار: 05 مهر 1400

تجهیزات تولید کننده حرارت؛ مرکزی؛ بویلر

کاربرد و نکات اجرایی دیگ آب داغ

vهر دیگ آب گرم باید مجهز به فشار سنج و دما سنج مدور و عقربه ای باشد.

vهر دیگ آب گرم بایستی به دو عدد ترموستات که یکی ترموستات اتوماتیک و دیگری ترموستات حد است، مجهز باشد.

vهر دیگ آب گرم باید دارای شیر اطمینان باشد. حداقل ظرفیت تخلیه شیر اطمینان نباید کمتر از حداکثر دبی آب در گردش دیگ باشد.

جزئیات نصب دیگ آبگرم (برگرفته از نشریه 2-6-128)

خروجی شیر اطمینان باید بدون هیچگونه شیر و مانعی تا محل دریافت امتداد یابد. تخلیه شیر اطمینان به شبکه فاضلآب موتورخانه ممنوع است. تعداد شیر اطمینان دیگ در ظرفیت بیش از 1.400.000 کیلو کالری بر ساعت باید دو عدد، هر کدام با ظرفیت 50 درصد ظرفیت کلی مورد نیاز باشد.

این نوع دیگ از تعداد زیادی لوله تشکیل یافته که توسط صفحه نگهدارنده لوله ها (Tube sheets) در دو انتهای دیگ نگهداشته شده اند. دیگ های فولادی آتش در لوله دارای پوسته استوانه ای می باشند و اتاقک احتراق نیز بصورت یک استوانه در نزدیکی کف پوسته نصب می شود.

معمولاً برای سیستم های با فشار کمتر از 16 بار و ظرفیت های حرارتی 5.000.000 کیلوکالری بر ساعت این نوع دیگ ها مورد استفاده قرار می گیرند.

فوندانسیون بتنی زیر دیگ بایستی از اطراف دستگاه cm30 در طرف مشعل cm90 امتداد بیابد. ارتفاع فوندانسیون باید حداقل 4 اینچ باشد.

vفواصل مناسب از دیوار به منظور سرویس دیگ پیش بینی شود. فاصله بدون مانع دیگ ها از هم دیگر بایستی حداقل cm50 باشد. فاصله بین دو دیگ مجاور یا بین دیگ و دیوار مجاور می بایست حداقل یک متر باشد.

جزئیات نصب دیگ آبگرم (برگرفته از نشریه 2-6-128)

هر دیگ بخار، بایستی آب نما و فشارسنج عقربه ای مدور با قطر صفحه 4 اینچ داشته باشد. دامنه فشارسنج باید 1/5 تا 2 برابر حداکثر فشار کاری دیگ باشد.

هر دیگ بخار بایستی 2 عدد پرشرسوییچ، (یکی اتوماتیک و دیگری حد) و 2 عدد کنترل کننده سطح بالای آب (یکی اتوماتیک و دیگری حد) و دو عدد کنترل کننده سطح پایین آب داشته باشد.

جزئیات نصب دیگ بخار (برگرفته از نشریه 2-6-128)

کاربرد و نکات اجرایی دیگ بخار

هر دیگ بخار باید یک شیر اطمینان (Safety Valve) داشته باشد. حداقل ظرفیت تخلیه شیر اطمینان بایستی کمتر از حداکثر دبی عبور بخار نباشد. خروجی شیر اطمینان باید با لوله و بدون هیچگونه مانع و شیری به بیرون از فضای موتورخانه هدایت شود. علاوه بر این جهت تخلیه کندانسیت، پایین لوله خروجی شیر اطمینان تا 30 سانتی متر کف امتداد یابد.

هر دیگ بخار بایستی یک شیر زیرکشی، جهت کنترل TDS آب دیگ داشته باشد. معمولاً زیرکشی دیگ (بلودان) بهتر است بصورت اتوماتیک انجام شود بدین منظور بر روی دیگ یک TDS سنج تعبیه می شود که بر اساس رسانایی آب درون دیگ مقدار املاح را تشخیص می دهد و به شیر زیرکشی اتوماتیک (بلودان ولو) فرمان تخلیه بخشی از آب و املاح دیگ را می دهد.

تجهیزات کنترلی و ایمنی دیگ بخار

برچسب ها

  • دیگ آب گرم
  • بویلر
  • دیگ فولادی
  • دیگ چدنی
  • دیگ آب داغ
  • boiler

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه شما

برای ثبت دیدگاه لطفا وارد وبسایت شوید.